Wednesday, May 2, 2012

Protests, Objections, Gandhigiri - nothing works in front of DERC

This has again been proved that Protests, Objections, Gandhigiri - nothing works in front of DERC. In its order dated 1st May, 2012, DERC has again hiked the power tariff on the name of FUEL PRICE ADJUSTMENT SURCHARGE. 


The order says that on the basis of the information submitted by the Discoms and considering the first power purchase bills ( excluding arrears ) and billed amount reflected in the auditor's certificate, the commission approves the following fuel price adjustment ( FPA ) charges for the quarter ending March, 2012 on the provisional basis :-
BYPL                 7.0% 
BRPL                 6.0% 
TPDDL ( NDPL ) 4.0%.

There is not even any mention of Public hearings or Protest by RWAs. Is there any sense in going to DERC for public hearings, protests or for Gandhigiri. The so called Public hearings are just an EYE WASH. We may cry, shout, protest or show Gandhigiri, but all these will not deter DERC from raising the Tariff again n again. Another steep hike in the Tariff is expected in the month of JULY.

यमुनापार में लाइन पर आएगा ट्रैफिक

नई दिल्ली।। ईस्ट और नॉर्थ ईस्ट दिल्ली में रहने वाले या हर दिन यहां से गुजरने वाले लोगों के लिए एक अच्छी खबर है। अगर इलाके में तैनात ट्रैफिक पुलिसकर्मियों ने अपने सीनियर अफसरों के आदेश का ठीक तरह से पालन किया, तो अगले हफ्ते से पूरे यमुनापार की ट्रैफिक व्यवस्था में बड़ा बदलाव देखने को मिल सकता है। इसके तहत लोगों को फुटपाथ और सर्विस लेन में होने वाले अतिक्रमण से लेकर अवैध रूटों पर चल रही ग्रामीण सेवाओं तक से मुक्ति मिल सकती है। 

दरअसल, ट्रैफिक पुलिस के जॉइंट कमिश्नर सत्येंद्र गर्ग को लंबे समय से शिकायतें मिल रही थीं कि ईस्ट और नॉर्थ ईस्ट दिल्ली में ट्रैफिक नियमों की जमकर धज्जियां उड़ाई जा रही हैं और स्थानीय ट्रैफिक पुलिसकर्मी कुछ नहीं कर रहे। गर्ग को बताया गया था कि यहां धड़ल्ले से ग्रामीण सेवा उन रूटों पर चल रही हैं, जिनका उनके पास परमिट ही नहीं है। ग्रामीण सेवा के ड्राइवर चौराहों पर बेतरतीब ढंग से गाड़ी खड़ी करते हैं और सवारी उठाने के चक्कर में बस स्टॉप से गाड़ी इस तरह सटाकर रोकते हैं कि पीछे से आ रही बस को बीच सड़क पर रुकना पड़ता है। इसके कारण जाम तो लगता ही है, बस में चढ़-उतर रहे लोगों को भी काफी दिक्कत होती है। कई शोरूम ओनर्स सर्विस लेन और फुटपाथ पर अपना सामान सजा देते हैं। पुरानी गाडि़यों के कई डीलर सड़क किनारे ही गाडि़यांे की डेंटिंग पेंटिंग करते हैं, जिससे तीन लेन की सड़क दो लेन की रह जाती है।


इन्हीं शिकायतों के मद्देनजर गर्ग ने पिछले हफ्ते ईस्ट और नॉर्थ ईस्ट दिल्ली के कई इलाकों में सरप्राइज विजिट की और देखा कि उन्हें जितनी भी शिकायतें मिली थीं, उनमें से ज्यादातर सही थीं। गर्ग ने लक्ष्मी नगर, शकरपुर, प्रीत विहार, कड़कड़डूमा, शाहदरा, जगतपुरी, अर्जुन नगर, विश्वास नगर, कृष्णा नगर, वेलकम, मधु विहार, विनोद नगर, आईपी एक्सटंेशन, पांडव नगर, मदर डेरी, झील समेत यमुनापार के कई इलाकों का दौरा किया और वहां की समस्याओं को बारीकी से देखा। सोमवार को उन्होंने यमुनापार में तैनात सभी टीआई और एसीपी को तलब किया और उनकी जमकर क्लास ली। गर्ग ने उन्हें बताया कि उनकी नाक के नीचे किस तरह खुलेआम ट्रैफिक नियमों की धज्जियां उड़ाई जा रही हैं। 


गर्ग ने तमाम अधिकारियों को पॉइंट फॉर्म्युला देकर अगले सोमवार तक उसे पूरी तरह लागू करने का आदेशदिया। उन्होंने साफ किया कि अगर हफ्ते भर में हालात नहीं सुधरे तो लाइन हाजिर या सस्पेंड होने के लिएतैयार रहें। गर्ग ने अधिकारियों को निर्देश दिया है कि अवैध रूटों पर चल रही ग्रामीण सेवाओं को जब्त करें औरयह सुनिश्चित करें कि कोई भी ग्रामीण सेवा बस स्टॉप पर बस का रास्ता रोक कर न खड़ी हो। दुकानदारों औरशोरूम वालों का सामान सर्विस लेन या फुटपाथ पर नजर नहीं आना चाहिए। फुटपाथ सर्विस लेन और कैरिजवे में या सड़क के किनारे होने वाली वाहनों की रिपेयरिंग पूरी तरह बंद होनी चाहिए और पुरानी कारों के डीलरोंके साथ गाडि़यों के जितने भी शोरूम हैं उनकी गाडि़यां सर्विस लेन फुटपाथ या कैरिज वे पर नजर नहीं आनीचाहिए। उन्होंने अवैध पार्किंग पर भी सख्ती से रोक लगाने का निर्देश दि या। 


with thanks : NBT : LINK

Tuesday, May 1, 2012

Who will tell us the truth on the Power front ?



BSES - BYPL has made various claims on the losses being suffered by it. If you could check the Audited Balance sheets of the company, you will find that in the Year 2008 - 09, BSES Yamuna Power Ltd., had a Profit of Rs. 57.62 Crores. After adjusting the losses of Previous years to the tune of Rs. 116.12 Crores, There was a net carried forward loss of Rs. 58.50 Crores till 2008-09. In the Year 2009 - 10, BSES Yamuna Power Ltd., had a Profit of Rs. 76.85 crores. After adjusting the carried forward losses of Rs. 58.50 Crores, it still had a profit of Rs. 18.36 Crores

Even the trends showed that the Profits were up from 57.62 crores to 76.85 crores in 2009 - 10. While the fixed deposits were up from 19 crores to 21 crores and the Earnings per Equity Share rose to 6.63 from 4.97 earlier. The Administrative & other expenses included the BAD DEBTS of Rs. 86.64 crores while no bad debts were deducted in the Audited Balance sheet of earlier year. Moreover, all the cumulative losses have already been reduced to NIL.

Can DERC answer that inspite of BSES in Profits, why the Power Tariff was raised by 22% + 5% and WHY Delhi Govt. gave them a package of 500 Crores to bail out. And why again the process of Public hearing by DERC is under progress and the doubts being raised are that the power tariff will be up by 7% + 27% very soon. If DERc can't answer, than, who will tell us the truth on Power front ?


B S Vohra
East Delhi RWAs Joint Front
( A Federation of RWAs )
www.RWABhagidari.blogspot.in
www.RWABhagidari.com

FLOWERS to the DERC


The Public Hearings by DERC are now over and our " East Delhi RWAs Joint Front", wishes to offer FLOWERS TO DERC TO SOFTEN IT'S HEART so that it could favour the residents of DELHI & order the Lowest possible minimum hike in Power Tariff. The Flowers being offered are not in APPRECIATION or REWARD or GIFT but just to show / realise the sentiments of the public at large. 


BSES Audited Balance sheet showed a Profit after adjusting all the cumulative losses in 2009 - 10. Inspite of this DERC raised the Tariff by 22% last time & 5% later on. Even now, they have just finished the Public Hearings for another hike that is expected soon.


Our protest with DERC will continue till CAG audit is ordered. We will continue our efforts to reduce the Power Tariff. But the General Public is really in trouble due to price rise. If they could keep it at minimum, atleast the public can survive. 


We invite all the RWAs of Delhi to be a part of this page : 
http://www.facebook.com/groups/300911059988664/